Х.Ариунбаяр
2018-02-11 19:00

Өнөөгийн залуус бэлгэдэл мэдэхгүй гэрээ цоожлоод “БУУЗ ИДНЭ” гээд аавындаа очдог

        Цагаан сарын шинийн 1-ний өмнөх орой хүмүүс битүүлэх ёсыг янз бүрээр гүйцэтгэдэг. Энэ үдэш ямар ёс жаягийг гэртээ үйлдэх ёстой вэ?

-Ингэхийн тулд монголчууд айл хотлоороо битүүн гэж сайхан зан үйлийг хүндтэй үйлддэг. Тэр үед эрэгтэй, эмэгтэй гэж ялгахгүйгээр хамгийн өндөр настай хүнийхээ үгнээс гаждаггүй, хэлсэн үг бүрийг дагадаг. Орой болоход ховдог эмгэн гэдэг гялаан од баруун талд гардаг. Түүнийг гарахаас өмнө буюу нар уулын цаагуур дөнгөж оронгуут бог малаа хотлуулдаг. Харин гялаан од гарсны дараа үхэр сүргээ, гурван марал од тэнгэрт хөөрсний дараа адуун сүргээ хотлуулдаг юм. Битүүний орой тахиа буюу 21.40-11.40 цагийн хооронд хүндэтгэлийн ширээндээ идээгээ залж ариулдаг. Үүний дараа тухайн айлын гэрийн эзэгтэй шинийн 1-ний өглөө өмсөх хувцас зэргийг бэлтгэж тавьдаг уламжлалтай.

Унтахын өмнө гэрийн эзэгтэй долоон бурхан одонд залбирч, сүү өргөх ёстой. Үүнийг хөдөөний айлуудын ёс заншил гэж ойлгож болохгүй. Бүгдээрээ малчин гаралтай. Бидний өвөг дээдэс малчин удамтай. Бид зайлшгүй мах идэж, сүү ууж, дөрвөн улирлын агаар, усыг залгиж явдаг учир хүссэн хүсээгүй байгальтай, аав ээжтэйгээ, унасан газар шороотойгоо харьцах нь цагаан сарын гайхамшиг юм. Ёс жудгаа гээхгүй, уламжлалаа умартахгүй Цагаан сарыг тэмдэглэж, тэр дундаа 2027 онд XVIII жарныг зөв гаргаж чадвал миний Монголын ард түмэн2080 он хүртэл сайхан явна. Жарны асуудал ийм чухал байдаг.

-Зарим айл битүүний орой гэрийн тотгон дээрээ мөс, цас тавьдаг юм билээ. Энэ нь ямар домтой вэ?

-Битүүлэгний дараа Лхам бурхан айлд морилж ирдэг гэж ярьдаг. Тиймээс Лхам бурхны хүлэгт зориулж өвс, гурван мөс, цас тотгон дээрээ тавьдаг. Арга билэг шүү дээ. Үлгэр, домог бол амьдрал юм. Гэтэл домгийг домог, үлгэрийг өнгөрсөн зүйл, өвгөдөө хоцорсон юм гэж үзээд зөвхөн өнөөдрөөр явна гэвэл өрөөсгөл.

-Битүүнд юуг цээрлэх ёстой вэ?

-Битүүнд уурлах, архи уух, хашгирах, нохой, мал амьтныг зодож үргээх, угаасан хувцас гадаа хонуулах болон сэвлэгийг нь үргээгээгүй хүүхдийг нэрээр нь дуудахыг цээрлэдэг. Мөн өр, авлагын асуудлаа цэгцлэх ёстой. Малыг цадтал нь идэшлүүлж, нохойг сайн хооллох учиртай. Битүүний шөнө уур дуугаргаж утаа гаргасан тоонот өргөөтэй, тотгот босготой ямар ч хүн заавал гэртээ хонодог.

Яагаад гэвэл битүүний 23.45-т хулгана цаг гардаг. Өөрөөр хэлбэл, ам цагаан хулганыг морилон орж ирэх үед гэртээ идээ будаа элбэг дэлбэг байвал дараагийн 365 хоногт өлсч, цангаж гуриатдаггүй юм. Энэ бэлгэдлийг мэдэхгүй өнөөгийн залуус гэрээ цоожлоод “Бууз иднэ” гээд аавындаа очдог. Гэхдээ айлд зайлшгүй хонох шаардлага гарч болно. Ингэхдээ ам бүлийнхээ тоогоор тахилынхаа цөгцөд дүүрэн зултай байх ёстой. Битүүний орой унтахдаа заавал өрхөө тэгшилж унтах ёстой. Гэтэл нүүрс түлдэг зэргээс шалтгаалж, өрхөө тэгшлэхгүй байх нь олонтаа. Ийм тохиолдолд өрхийнхөө оосрыг урд зүгтээ авч ирэх нь зөв. Харин орон сууцны айлууд хөшгөө хаах хэрэгтэй. Гурвалжин зурсан газар өнжөөд, дөрвөлжин зурсан газар хоноод яваарай гэсэн үг бий. Энэ нь монгол хүн шөнө өрхөө тэгшилж, өглөө татахыг л хэлж байгаа юм. Битүүн, шинийн 1-нд чимээ өгөхгүй байгаа айлд ерөөсөө орохгүй байх зэрэг Монголын соёл, хүмүүжил дэлхий нийтэд гайхагдана.

-Сүүлийн үед уламжлалт баяр наадмаар үндэсний хувцсаараа гоёхыг илүүд үздэг болсон. Үндэсний хувцас өмсөхөд юуг анхаарвал зохих вэ?

-Цагаан сарыг монгол заншил, ёс жудгаараа тэмдэглэе гэж ярьдаг хүмүүсийг би маш их гайхдаг. Бид өөр үндэстний нутагт байгаагүй. Өөрийнхөө эх оронд оршин суугаа атлаа монгол ёс жаягаар хийхгүй, өөр ямар заншлаар хийх юм. Үндэсний хувцсаа өмсье гэж уриалах нь өөрийнхөө эх оронд гадаадын зүйлийг сурталчилж байгаа юм шиг сонсогддог.

Эсвэл өөрсдөө хаягдаж гээгдсэнээ илчлээд байгаа ч юм шиг. Тиймээс Цагаан сараар хүмүүс хүссэн хүсээгүй заавал үндэсний хувцас дээл, малгайгаа өмсөх ёстой. Ингэхдээ хамгийн гол нь хиргүй, бүтэн байх нь чухал.

-Цагаан сараар ахмадаа хүндэтгэн айлчлан ирсэн зочдодоо гарын бэлэг барьдаг уламжлал бий. Гэтэл сүүлийн үед оймс, сам гээд янз бүрийн л юм өгдөг болжээ. Үүнийг та юу гэж боддог вэ?

-Монголчууд бэлгээр бахархдаг, түүгээр хождог гэсэн зүйл байхгүй. Ерөөсөө л болсноос ам хүрч, буурлаас үг сонсдог л байх учиртай. Цагаан сараар зочилж ирсэн хүн бүрийн гарыг цайлгадаг. Дээр үед ээзгий, хэд гурван төгрөг, хадаг, хоргой даалин, ёотон зэргийг өгдөг байсан. Ингэхдээ заавал хоёр зүйлийг өгөх ёстой. Хүнд нэг юм өгдөггүй. Цагаан сараар идэж, уугаад өгч авахдаа гол биш хамгийн чухал нь хүмүүжлийн маш их ач холбогдолтой. Цагийн сарын аливаа идээ ундааг хоёр удаа хүртэх ёстой. Харин хурим, насны ой, хүүхдийн үсний найр гурван дугараатай байдаг.

-Тавгийн идээний хэвийн боовыг хэдэн үеэр өрдөг юм бэ?

-Одоо олонх хүн хэвийн боов гэж ярьдаг болжээ. Дээр үед самнай, хавсаа, маюур гэж ярьдаг байсан. Тавгийн идээгээ засахдаа хэвийн боовыг 3-7 үеэс хэтрүүлэхгүй байх ёстой. Харин төрийн түшээд болон аймгийн дарга нар долоон үеэр засч болох байх. Үүнийг би үгүйсгэхгүй. Эгэл жирийн ард 3-5 үеэр тавгийн идээгээ засдаг. Би төрөө л харж явдаг хүн. Төрийн гурван өндөрлөг2008 оноос эхлэн идээгээ зөв тавьж байгааг хараад талархаж суудаг. Монголын ард түмний амны хишгийг төр зүглүүлж өгч байна даа гэж судлаач хүний билгийн нүдээр харж, аав ээжийнхээ утгаар шинжиж, хүүхдүүддээ сургамж хайрлахдаа бүх л үед төрөө харж байгаарай гэдэг.

-Яагаад тавгийн идээг таван үеэс хэтрүүлдэггүй юм бол?

-Хүн хэрээрээ, тэмээ тэнгээрээ гэдэгчлэн “Би компанийн эзэн, мөнгө олдог” гээд олон үеэр идээ засах ёсгүй. Аав нь амьд байхад ааваасаа өндөр идээ тавьдаг бүстэй хүүхэд байдаггүй. Ааваасаа өндөр идээ засвал аавтайгаа суудал булаацалдсан болдог бөгөөд ааваасаа түрүүлж хорвоогоос явчих гээд байдаг юм. Хэрэв аав нь бурхан болсон тохиолдолд насныхаа эрэмбээр хамгийн том ах нь аавынхаа засч байсан үеэр идээгээ засдаг. Тэгээд бусдадаа аавынхаа захьсан сургаалаар сургамж хайрладаг.

-Аав ээжүүд шинийн 1-ний өглөө хүүхдүүдээ нар мандахаас өмнө босоорой гэж захидаг. Тэгвэл өглөө хэдэн цагт босох ёстой вэ?

-Уур дуугаргаж, утаа гаргаж байгаа айл бүхэн цагаан сарын шинийн 1-ний өглөө яг туулай цагт босдог. Өөрөөр хэлбэл, 5.40-7.40 цагийн хооронд босч чадаагүй бол тэр жилдээ сүлд хийморьтой байх талаар яриад ч хэрэггүй. Гэтэл шинийн 1-ний өглөө энэ цагт боссон айл тун ховор байна. Гэхдээ хэвтрийн ч юм уу ямар нэгэн хүндэтгэх шалтгаанаар босч чадахгүй хүмүүс сэрээд хэвтэж байдаг. Мөн сэвлэгийг нь үргээгүй хүүхэд унтаж байж болно. Харин ийм шалтгаангүй ямар ч хүүхдийг туулай цагт босговол бүтэн жилдээ босоо хийморьтой, нүүрийн буянтай явдаг.

-Айл хотлоороо золгохоос өмнө мөрөө гаргах ёстой болов уу. Ямар учраас энэ ёс жаягийг үйлддэг вэ?

-Хотод зүг, мөр гаргахад тун хэцүү байдал ажиглагдаж байна. Зүг, мөрөө гаргаагүйгээс болж “Мордохын хазгай” гэдэг болоод байх шиг санагддаг. Шинийн 1-ний өглөө өрхийн тэргүүн болон бүстэй хүүхэд зүгээ гаргадаг уламжлалтай юм.

-Хүмүүс шинийн 1-нд багтаж аав ээж, бүх хамаатан садан, өндөр настантайгаа золгохоор яардаг. Та золгох ёсны уламжлалын талаар юу хэлэх вэ?

-Монголчууд өвөлжөөнийхөө гуу жалга, дулаан хүйтэн, уулын өндөр, нам зэрэг газар нутгийнхаа байдлыг харж золгодог. Заавал өөрийнхөө бууц буурь, нутагладаг газрын хойд уулын хярд нар туссан үед эсвэл тоонод, тоононоос мултраад унийн толгой, түүний тэг дунд, ханын толгойд туссан үед золгож болдог. Ерөнхийдөө луу буюу 7.40-9.40 цагт золгодог. Золгож буй айлд заавал буцалгасан аяга сүү байх ёстой. Түүнийгээ нар зөв тойруулж хүртдэг. Айл хотлоороо ахмад настандаа золгохдоо тус бүртээ тавагтаа идээ, цай, зултайгаа ирдэг. Ингээд Шинийн 1-нд золгохдоо хэнийг ч ялгахгүйгээр бүх хүнийг хоёр хацар дээр нь заавал үнсдэг. Харин энэ өдрөөс хойш өөрийн хүүхэд болон ойрын садан төрлөө л үнсдэг. Золгосны дараа хангай дэлхийдээ идээ цайныхаа дээжийг өргөдөг юм.

Дэлхийг хүн төрүүлээгүй, хүнийг дэлхий төрүүлсэн учир дэлхий дээр байгаа хорхой бүхэн бидний хаан байдаг. Тиймээс энэ бүхэнд Цагаан сарын хишиг хүртэх ёстой. Цагаан сарын хоол цайны хамгийн чухал нь цагаалга. Энэ ёсыг гүйцэтгэдэггүй монгол айл гэж байхгүй болов уу. Хэрэв аав ээж нь хол байгаа тохиолдолд шинийн 1-нд золгож чадаагүй бол шинийн 3, 8, 15 эсвэл зуны эхэн сарын шинийн 15-нд учран золгох учиртай. Энэ өдрүүдэд л эцэг, эх үр хүүхдээ хүлээдэг. Ийм хатуу дэг журам, бичигдээгүй хууль мянга мянган жил үргэлжилсээр ирсэн байна. Эцэст нь хэлэхэдXVII жарны төгсгөлийн таван махбодийн бичин жилийг хэний хүү, охин, ураг удам зөв уламжлалаар гаргаж чадна тухайн айл 2027 оны XVIII жарны эхний жилд очиход юу санасан ёсөн хүсэл нь сэтгэлчлэн бүтэж, хэл ам, хэрүүл маргаангүй тэгш сайхан амьдрах болно.

86
Зочин / 66.181.176.117
2018-02-21 14:42

Сайхан мэдээлэл байна.Баярлалаа

Зочин / 202.179.31.27
2018-02-21 11:04

saihan unetei medeelel ugsun b.na bayarlalaa

Зочин / 202.9.47.177
2018-02-20 17:33

tuvdrvv n zailuulaachee ene shar huvalznuudaa

Зочин / 203.91.115.39
2018-02-14 15:05

shahsin ni shahinaaraa,zanshil ni zanshilaaraa bmaar bna.tsagaan saraar dalimdyylj gandan hiiduud ard tumnees asar ih urgul barits avch bgaa. tegsen murtuu gandan hiidee tyseverlehgui ard tumendee tyslahgui uursdduu ashig orlogotoi bailgah uudnees hel ni ytga ni oilgogdohgui nom ynshih nereer undur une tariftai bdag.lam gyai jiriin bidend nomloh ni yahav deer chini yls orniig mini hydaldaad bna,tedend handaj dygaraach .

Зочин / 150.129.141.183
2018-02-13 22:14

targan saihan lam bna daa. Uuh mah zalgilad l. Ehner mehner awaad l. Jeep unaad l. Biznesmanaas ch iluu bn shd. Shashin mashin duh biz ain

Зочин / 66.181.165.80
2018-02-13 20:41

ene bol shashintai yamarch hamaagui yumshdee. ene chine mongol yos. ta nar yaponii tsainii yosiig medehuu. ter zuger l gants ayga ysai uuh gj yamar ih yos zanshil dagadagiig harsanuu. yapon bol undur hugjiltei oronshuu. harinch yos zanshilaa aldaad bga ni mongolchuudiin doroitol boloh bhshuu. end bga zarim nuhduudiig harhad bas arai l haragdaj bnaa. nowshnuud baasan gargiin oroig barag algasalgui shouddag baij Tsagaan sar gdg ene bayriig bol arai ch ingej yrij bolohguie

Зочин / 122.201.23.158
2018-02-13 16:33

tsoojloohgui yavbal hamba ireed hamgaalah yum bna l da

Зочин / 103.229.122.248
2018-02-13 09:37

Gandangiin lam nar huvtsas hunaraa ugaaj uner tanaraa arilgaval Lham burhan ta nariin biyed irj moriloh baih daa. Tarhi ugaadag shigee hiree bas ugaatsgaa ta nar. Muhar susgeer dalimduulj huraaj avsan mungooroo oo savan avaad ariun tsevree sahi.

Зочин / 103.10.197.197
2018-02-13 08:26

ХОЦРОГДСОН МУХАР СҮСГЭЭСЭЭ ХЭЗЭЭ САЛНА ДАА

Зочин / 182.160.35.183
2018-02-12 21:08

Билгий тооллын дагуу цагаан сараа хийж байж битгий шашин соёлоо муулаад хуцаад бай ОРКУУДАА

Зочин / 182.160.35.183
2018-02-12 21:07

Шарын шашныг Зонхов Лувсандагва (1357–1419) үндэслэжээ. Түүний аав нь Монгол хүн ээж нь Төвөд хүн байжээ. Богд Зонхов өөрийгөө Монгол хүн хэмээн ярьдаг Ойрдын Гүш хаантай сайн харилцаатай байв. Хожим Ордос-Түмэдийн Алтан хан Төвөдийн шашны тэргүүн Содномжамцид Далай лам цол өгчээ

Зочин / 66.249.82.130
2018-02-12 18:02

uuchlaarai shvvmjleh geegvi shv sanaa gargh gesiin.ter lam naraar sard neg ydaa gandan hiidiin bvh umiig neg bvrchlen ygaaj tsewerlvvlj bwal yamr bee bvh umiig negiig ch vldeelgvi.bas sard neg aild ger awch uguud bwal ene olon jil oroh orongvi hvn gj bhgvi bolh bailgvi de.gehde gandangiin medliin gazar deer hywaagd ailyyd bii bolgod ger gargd ter geriig zarah uur hvn amidryylh yosgvi gd.tegwel olon ail ger orontoi bolj buyn vildene de.hool ger orontoi umsuh hywtsastai bhd hvn bno do.

Зочин / 103.229.122.132
2018-02-12 17:52

Банди шуумарын ёс чинь бэлэгдэл үү? Ахан дүүс дундаа ганц эхнэр авах чинь ёс заншил уу? Аавыгаа мэдэхгүй авга нараа ажаа гэж дуудах чин уламжилал уу? Айлын эхнэр (ЦоодолынХулан) эргүүлж чангаах чинь ариун сахил уу? 200-300жил мөргөж мунхарлаа ард түмэндээ үнэнг хэлээч үйлийн үрээ дээдлэгч хамба гуйа?????????

Зочин / 153.198.92.247
2018-02-12 17:15

Yoschlon neg bur dagahgu ch meddeg bol bieluulehiig hicheeh heregtei bolovuu. Lam nar dotor ch saintai muutai humuus bj l bgaa teriig buh lam nar gj bolohgu bha. Heden 10 jil ulamjlan dagaad irsen yos zanshil yum chn zaaval muulah hereg bdag yumuu. B

Зочин / 202.9.43.123
2018-02-12 16:39

Энэ бас манай том лам биз. бурхан шашин гэж шнэхээр байдагуу. Үйлийн үр энээ тэрээ гээл та хэд ч шааж өгдөг тээ. МОНГОЛЫН БАЯЛАГААР ГАРАА УГААЖ БАЙГА ХҮМҮҮСТ ХАНДАЖ ТОМ ТОМ ШААГААЧ. ТА ӨӨРӨӨ ОРООЦОЛДООГҮЙ Л ЮМ БОЛ АЙН. гандангийн дам нар ном бичүүлхээр зогсож байхад шүлсээ хаяад хараал хэлж байхыг нүдээрээ харсан . Гандангийн лам нэр 1 ч гэсэн айлд түлээ нүүрс , идэх хоол авч өглөө гэж БИ ЛАВ СОНСООГҮЙ. юун лхам бурхан айлд морилох, идээ будаа. битгий хуц за юу. Үнэн гэж байдаг бол Монголын заяагаар тоголж байгаа хүмүүүст та хандаж үнэнийг хэлж байх ёстой бусуу. Таны үгийг уг нь хүмүүс сонсоно доо. Монголоор тоглож байгаа хүмүүсийг та яахуу. хамт уригдаад том том баяр наадамд бялуурч суух чинь том нүгэл шүү. Таныг хага баяжсан гэж сонссон. Би танаас ч том лам удмын хүн байж магад. намайг хараавал хараа БИТГИЙ ШАА л гэж хэлэе

Зочин / 202.9.43.123
2018-02-12 16:39

Энэ бас манай том лам биз. бурхан шашин гэж шнэхээр байдагуу. Үйлийн үр энээ тэрээ гээл та хэд ч шааж өгдөг тээ. МОНГОЛЫН БАЯЛАГААР ГАРАА УГААЖ БАЙГА ХҮМҮҮСТ ХАНДАЖ ТОМ ТОМ ШААГААЧ. ТА ӨӨРӨӨ ОРООЦОЛДООГҮЙ Л ЮМ БОЛ АЙН. гандангийн дам нар ном бичүүлхээр зогсож байхад шүлсээ хаяад хараал хэлж байхыг нүдээрээ харсан . Гандангийн лам нэр 1 ч гэсэн айлд түлээ нүүрс , идэх хоол авч өглөө гэж БИ ЛАВ СОНСООГҮЙ. юун лхам бурхан айлд морилох, идээ будаа. битгий хуц за юу. Үнэн гэж байдаг бол Монголын заяагаар тоголж байгаа хүмүүүст та хандаж үнэнийг хэлж байх ёстой бусуу. Таны үгийг уг нь хүмүүс сонсоно доо. Монголоор тоглож байгаа хүмүүсийг та яахуу. хамт уригдаад том том баяр наадамд бялуурч суух чинь том нүгэл шүү. Таныг хага баяжсан гэж сонссон. Би танаас ч том лам удмын хүн байж магад. намайг хараавал хараа БИТГИЙ ШАА л гэж хэлэе

Зочин / 202.9.43.123
2018-02-12 16:38

Энэ бас манай том лам биз. бурхан шашин гэж шнэхээр байдагуу. Үйлийн үр энээ тэрээ гээл та хэд ч шааж өгдөг тээ. МОНГОЛЫН БАЯЛАГААР ГАРАА УГААЖ БАЙГА ХҮМҮҮСТ ХАНДАЖ ТОМ ТОМ ШААГААЧ. ТА ӨӨРӨӨ ОРООЦОЛДООГҮЙ Л ЮМ БОЛ АЙН. гандангийн дам нар ном бичүүлхээр зогсож байхад шүлсээ хаяад хараал хэлж байхыг нүдээрээ харсан . Гандангийн лам нэр 1 ч гэсэн айлд түлээ нүүрс , идэх хоол авч өглөө гэж БИ ЛАВ СОНСООГҮЙ. юун лхам бурхан айлд морилох, идээ будаа. битгий хуц за юу. Үнэн гэж байдаг бол Монголын заяагаар тоголж байгаа хүмүүүст та хандаж үнэнийг хэлж байх ёстой бусуу. Таны үгийг уг нь хүмүүс сонсоно доо. Монголоор тоглож байгаа хүмүүсийг та яахуу. хамт уригдаад том том баяр наадамд бялуурч суух чинь том нүгэл шүү. Таныг хага баяжсан гэж сонссон. Би танаас ч том лам удмын хүн байж магад. намайг хараавал хараа БИТГИЙ ШАА л гэж хэлэе

Зочин / 202.9.43.123
2018-02-12 16:38

Энэ бас манай том лам биз. бурхан шашин гэж үнэхээр байдагуу. Үйлийн үр энээ тэрээ гээл та хэд ч шааж өгдөг тээ. МОНГОЛЫН БАЯЛАГААР ГАРАА УГААЖ БАЙГА ХҮМҮҮСТ ХАНДАЖ ТОМ ТОМ ШААГААЧ. ТА ӨӨРӨӨ ОРООЦОЛДООГҮЙ Л ЮМ БОЛ АЙН. гандангийн дам нар ном бичүүлхээр зогсож байхад шүлсээ хаяад хараал хэлж байхыг нүдээрээ харсан . Гандангийн лам нэр 1 ч гэсэн айлд түлээ нүүрс , идэх хоол авч өглөө гэж БИ ЛАВ СОНСООГҮЙ. юун лхам бурхан айлд морилох, идээ будаа. битгий хуц за юу. Үнэн гэж байдаг бол Монголын заяагаар тоголж байгаа хүмүүүст та хандаж үнэнийг хэлж байх ёстой бусуу. Таны үгийг уг нь хүмүүс сонсоно доо. Монголоор тоглож байгаа хүмүүсийг та яахуу. хамт уригдаад том том баяр наадамд бялуурч суух чинь том нүгэл шүү. Таныг хага баяжсан гэж сонссон. Би танаас ч том лам удмын хүн байж магад. намайг хараавал хараа БИТГИЙ ШАА л гэж хэлэе

Зочин / 202.9.43.123
2018-02-12 16:37

Энэ бас манай том лам биз. бурхан шашин гэж шнэхээр байдагуу. Үйлийн үр энээ тэрээ гээл та хэд ч шааж өгдөг тээ. МОНГОЛЫН БАЯЛАГААР ГАРАА УГААЖ БАЙГА ХҮМҮҮСТ ХАНДАЖ ТОМ ТОМ ШААГААЧ. ТА ӨӨРӨӨ ОРООЦОЛДООГҮЙ Л ЮМ БОЛ АЙН. гандангийн дам нар ном бичүүлхээр зогсож байхад шүлсээ хаяад хараал хэлж байхыг нүдээрээ харсан . Гандангийн лам нэр 1 ч гэсэн айлд түлээ нүүрс , идэх хоол авч өглөө гэж БИ ЛАВ СОНСООГҮЙ. юун лхам бурхан айлд морилох, идээ будаа. битгий хуц за юу. Үнэн гэж байдаг бол Монголын заяагаар тоголж байгаа хүмүүүст та хандаж үнэнийг хэлж байх ёстой бусуу. Таны үгийг уг нь хүмүүс сонсоно доо. Монголоор тоглож байгаа хүмүүсийг та яахуу. хамт уригдаад том том баяр наадамд бялуурч суух чинь том нүгэл шүү. Таныг хага баяжсан гэж сонссон. Би танаас ч том лам удмын хүн байж магад. намайг хараавал хараа БИТГИЙ ШАА л гэж хэлэе

Зочин / 66.181.166.101
2018-02-12 13:06

oorsdiigoo medehgui yasan ih shuumjilj dord heldeg humuus we ta nar chin !!!!11

Зочин / 218.100.84.86
2018-02-12 12:18

Эд нар өөрсдийгөө хичээхгүй их олон юм ярьж бн аа хиргүй байх хэрэгтэй л гээд байдаг Гандан гэж битүү тоос шороо бурхан тахилын газар гэхэд ч хэцүү бохир заваан баахан л ном уншууллаа гэж мөнгө авдаг хэрнээ тэр мөнгөө юунд ч зарцуулдаг юм гаднах дотрохоо цэгцлэхэд яадаг бн аа

Зочин / 202.9.41.8
2018-02-12 11:39

ene tegeed mongol es uu, balairch bh yum, od chini 21 r zuun, undesnii es zanshil , ulamjlal blgui l yahav, zaluuchuud hundetgedeg bh n gartsaagui, gehde shariin shashnii ene balai yumnuudiig zaluuchuud eschlon dagana gedeg teneg hereg, meddeg bj bolno, gehde ene bol tuurugdul, muhar suseg .

Зочин / 66.181.160.117
2018-02-12 11:33

Залуучуудийг ёс жудаг мэдэхгүй гэж их л гоочилж байх юм яг үндсэндээ энэ шарийн шашин монгол үндэсний шашин яг мөн үү яг зөв зүйл мөн үү гэдэгийг ойлгох хэрэгтэй хаанаас хэзээнээс уламжлалтай зүйл юм бол ? Яагаад үүнд бид итгэх ёстой бэ

Зочин / 124.158.124.223
2018-02-12 09:44

Odoonii lam nar tseverch baina gj medehgui. Gandan gj tos shoroondoo daragdsan zavaan gazar.